Jakie wizje Królestwa towarzyszyły myśli chrześcijańskiej? Czy Królestwo Boże może być już urzeczywistniane tu na ziemi, czy jest tylko w odległym horyzoncie eschatologicznym? W nowym numerze „44 / Czterdzieści i cztery” zanurzamy się w różne wizje – bardziej i mniej ortodoksyjne, a czasem wręcz heretyckie – tego jak to Królestwo powinno wyglądać i jak można je budować. W jakim stopniu można je antycypować na ziemi – a jeśli tak, to jakie stosunki społeczne i ekonomiczne powinny w nim panować?
Piotr Popiołek opisał kto i dlaczego przypisywał wczesnym gminom chrześcijańskim miano „komunistycznych” i w jaki sposób idea komunizmu była łączona z wartościami chrześcijańskimi.
Tomasz Herbich napisał o nadziei chrześcijańskiej u Nikołaja Bierdiajewa i dlaczego Królestwo Boże nie może się urzeczywistnić w tym świecie.
Michał Gołębiowski zanurzył się w odmęty kontrkultury i ruchu hippisowskiego, analizując jego apokaliptyczne i eschatologiczne intuicje.
Na temat polskich intuicji możecie przeczytać w artykułach Kamila Suskiewicza (teskt o Królestwie Bożym według Bolesława Prusa) oraz u Michała Sokulskiego (tekst o wizji Królestwa Bożego u Zygmunta Krasińskiego).
Czy Karol Wojtyła to słowiański Mesjasz? – O tym możecie się dowiedzieć z tekstu Michała Łuczewskiego.
W tym numerze możecie się też zapoznać z dwoma tłumaczeniami:
> Dionysiosa Sklirisa artykuł na temat dialektyki panowania i bycia panowanym w myśli Maksyma Wyznawcy, oraz w jaki sposób dialektyka przeciwności opanowała świat ludzki po Upadku.
> Gastona Fessarda SJ analizę marksistowskiego ateizmu jako de facto heretyckiej teologii, która nie jest w stanie się wyzwolić ze swoich metafizycznych korzeni.
O myśli Fessarda i Alexandra Kojeve napisał Filip Dankiewicz.
Wspominamy również naszego przyjaciela Jana Tomkowskiego, o którym pisali Małgorzata Sojak-Tauer oraz Wojciech Chmielewski.
Oczywiście nie zabrakło działu twórczego, w którym są wiersze Pauliny Subocz-Białek, dramat Magnusa na temat zmartwychwstania oraz tekst Anny Grąbczewskiej na temat jej artystycznego projektu.