Do 1 listopada portal Fronda.pl przyjmuje zapisy na seminarium „Poczet mistyków chrześcijańskich”, które poprowadzi Rafał Tichy, redaktor „Czwórek” i autor „Manifestu neomesjanistycznego”. Spotkania będą się odbywać co wtorek, począwszy od 2 listopada, w warszawskiej siedzibie portalu (ul. Marszałkowska 55/73 lok. 168). Cykl zwiastuje przygotowywaną przez Tichego książkę pod takim samym tytułem, która ukaże się nakładem Wydawnictwa Fronda.
Oto szczegółowy program spotkań:
1. Porwani do trzeciego nieba
Ogólny wstęp na temat kształtowania się pojęcia mistyki, jej biblijnych korzeniach i doświadczenia ?porwania do trzeciego nieba? św. Pawła, jako doświadczenia archetypicznego dla mistyki chrześcijańskiej.
2. Lwy Ignacego
Mistyka pierwszych chrześcijan to ?mistyka męczeństwa? czyli mistyka upodobnienia do Chrystusa poprzez podążanie drogą prześladowania i miłości nieprzyjaciół oraz zjednoczenie z Nim na krzyżu ofiary. Największym jej przedstawicielem był św. Ignacy Antiocheński.
3. Gnoza Klemensa
Już na samym początku mistyka chrześcijańska rozwijała się w konfrontacji wobec fałszywego ruchu mistycznego ? gnostycyzmu. Klemens Aleksandryjski ukazywał prawdziwą gnozę jako mistyczne poznanie wynikające z miłosnego zjednoczenia z Chrystusem, a za największym i prawdziwych gnostyków uznawał męczenników.
4. Słowo Orygenesa
Pierwsza prawdziwa i dogłębna refleksja mistyczna na gruncie chrześcijaństwa została podjęta właśnie przez Orygenesa. Mistyka jest przez niego ściśle związana z wnikaniem w najgłębszą warstwę biblijnego orędzia. Mistyk to ten, kto wnika w mistyczne znaczenie Słowa Bożego i poprzez to jednoczy się z żywym Słowem. Znajdujemy u niego początki mistyki oblubieńczej.
5. Pustynia Antoniego
W IV wieku kiedy ustają prześladowania męczenników zastępują pustelnicy. Mnisi podejmują we własnym przekonaniu drogę radykalizmu ewangelicznego pierwszych męczenników, a tym samym podążając tą drogą dążą do ?mistycznej? jedności z Bogiem. Ich mistyka to ?mistyka pustyni?, a jej największym przedstawicielem jest św. Antoni Pustelnik.
6. Inicjacja Grzegorza
Uznany za ?ojca mistyki chrześcijańskiej?, wiąże drogę mistyki z sakramentalną inicjacją chrześcijańską, czyli jednoczeniem się z Bogiem poprzez życie sakramentalne. Buduje podstawy teologii mistycznej poprzez refleksję nad ?niepoznawalnością? Boga oraz podstawy antropologii mistycznej poprzez refleksje nad ?obrazem Boga? wyrytym w człowieku.
7. Tajemnicza natura Augustyna
Największy teolog, ale też największy mistyk starożytnej tradycji zachodniej. Na jego przykładzie zostanie dalej rozwinięta antropologia mistyczna, z naciskiem na problematykę samopoznania się człowieka jako drogi ku mistycznemu poznaniu Boga.
8. Wiele imion Dionizego
Ostateczne uformowanie się chrześcijańskiej ?teologii mistycznej?. Dzięki Dionizemu jako ?mistykę? zaczęto ostatecznie rozmieć doświadczenie zjednoczenia z Bogiem. Rozwinął on zapoczątkowaną przez Grzegorza teologie apofatyczną.
21 października 2009 o 8:56
Czyżbby panowie reedaktoorowie zakopali topor wojenny! Szacunk!!
Odpowiedz
21 października 2009 o 13:43
Jest tylko 8 seminariow, czyli wojna – utajona – wciaz trwa.
Odpowiedz
28 października 2009 o 14:30
Nie wojna, lecz rywalizacja :-) Ale dla dobra sprawy, rywale muszą czasem połączyć siły. Zresztą seminaria w „F” przyciągają prelegentów z różnych środowisk, więc dlaczego miałoby tam zabraknąć miejsca dla dawnych, obecnie Czwórkowych, kolegów?
Odpowiedz
22 grudnia 2009 o 1:40
Bardzo inspirujące seminarium. Polecam.
Odpowiedz