Instytut Filozofii UW wydał właśnie książkę o praktycznym wymiarze filozofii, a w niej ważne „czwórkowe”. Po pierwsze, blok tekstów wokół myśli, znanego z naszych łamów, Erika Petersona – nowe tłumaczenia i komentarze R. Pawlika i P. Napiwodzkiego. Po drugie, tekst o średniowiecznej koncepcji filozofii jako ćwiczenia duchowego autorstwa naszego naczelnego, Rafała Tichego. Poniżej spis treści książki.
Therapeia, askesis, meditatio. Praktyczny wymiar filozofii w starożytności i w średniowieczu, red. K. Łapiński, R. Pawlik, R. Tichy, Warszawa 2017
Odkrycie filozoficznej praksis (słowo wstępne) (Krzysztof Łapiński) (s. 9-16)
Nie norma, lecz nasiono. Z profesorem Juliuszem Domańskim o recepcji filozofii starożytnej rozmawiają Krzysztof Łapiński i Rafał Tichy (s. 17-25)
Juliusz Domański, Praksis wewnątrz człowieka. Zagajenie konferencji (s. 27-30)
Starożytność i średniowiecze
Kazimierz Pawłowski, Dotknięcie Tajemnicy. Mistyczne aspekty filozofii Platona (s. 33-48)
Dariusz Olesiński, Elenktyka jako therapeia w świetle Platońskiego Eutyfrona (s. 49-59)
Artur Pacewicz, Sokratejska askesis w Sympozjonie (s. 61-74)
Karol Wilczyński, Umiłowanie mądrości jako „wzgardzenie ciałem” w dialogach Platona (s. 75-87)
Wojciech Wciórka, Epikurejskie przygotowanie do śmierci – ćwiczenie duchowe czy paralogizm? (s. 89-102)
Katarzyna Prochenko, Sentencje pitagorejskie jako vademecum teologii praktycznej (s. 103-114)
Agnieszka Woszczyk, Odkrywanie jaźni. Anabasis i katabasis w Enneadach Plotyna (s. 115-127)
Krzysztof Łapiński, Terapeutyczny wymiar słowa w filozofii starożytnej (s. 129-146)
Bogna Kosmulska, Rozważania biblijne i patrystyczne jako ćwiczenie duchowe na przykładzie Ambiguum 10 Maksyma Wyznawcy (s. 147-161).
Mieczysław Boczar, Motyw protreptyczny w Confessiones św. Augustyna (s. 163-187)
Rafał Tichy, Filozofia jako ćwiczenie duchowe w średniowieczu. W odpowiedzi Pierre’owi Hadotowi (s. 189-217)
Michał Zembrzuski, Usprawnianie pamięci i przypominania jako ćwiczenie duchowe. Mnemotechnika Alberta Wielkiego i Tomasza z Akwinu (s. 219-232)
Piotr Kołodziejczyk, Spekulatywny aspekt filozofii jako sposobu życia, czyli kilka uwag Boecjusza z Dacji (s. 233-253)
Recepcja nowożytna i współczesna
Joanna Papiernik, Marsilio Ficino jako medicus animorum o platońskiej proweniencji (s. 257-270)
Anna Dziedzic, William James i terapia filozoficzna (s. 271-283)
Stanisław Gromadzki, Sokrates – wychowawca Nietzschego (s. 285-303)
Konrad Banicki, Medyczny model filozofii, czyli między starożytną terapią a współczesną psychologią emocji (s. 305-317)
Paweł Łowicki, Współczesna terapia filozoficzna jako próba restytucji praktycznego wymiaru filozofii (s. 319-327)
Mateusz Stróżyński, Antyczna etyka praktyczna w trzech współczesnych interpretacjach (P. Hadot, M. Foucault, M. Nussbaum) (s. 329-346)
Tomasz Mazur, Pokażcie mi stoika! (s. 347-358)
Robert Pawlik, Asceza z ducha apokaliptyki. Erik Peterson o źródłach chrześcijańskiej ascezy (s. 359-371)
Erik Peterson, Początki chrześcijańskiej ascezy (przeł. R. Pawlik) (s. 373-383)
Piotr Napiwodzki, Parezja jako wyzwanie dla chrześcijańskiego obrazu świata (s. 385-394)
Erik Peterson, O historii znaczenia słowa parrhesia (przeł. P. Napiwodzki) (s. 395-409)